Köpvillkor ♡

FÖRETAGSINFORMATION

Norrskenets kristaller är en enskild firma som ägs och bedrivs av eldsjälen Jenni. Företaget har sitt säte i Piteå. Finns för nuvarande på Instagram livesale, dm-köp, webbutik och en fysisk butikslokal med varierade öppettider. För att läsa mer ingående om mig och företaget kan du gå in på fliken "Om oss"

KONTAKT

Önskar du att komma i kontakt med oss? Skicka gärna ett DM på Instagram till @norrskenetskristaller för snabbast svar. 

Alternativt skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Dröjer ditt svar via mail kan det ha hamnat i vår skräpkorg, testa då kontaktformuläret på hemsidan. Vi har även en facebooksida (Norrskenetskristaller.se) dit du kan vända dig för support. 


BESTÄLLNING

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.

I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

OBS! Vid utcheckning av livebox står inte exakta produkter i beställningsbekräftelsen, vi råder dig därför att ta en printscreen av boxen på hemsidan där det exakta innehållet står innan du checkar ut. 

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss.


LEVERANS

Alla ordrar paketeras inom 2-6 arbetsdagar efter mottagen betalning. Eftersom detta är en enskild näringsverksamhet som till 99% sköts av en individ, Jenni, som jobbar 60% natt på ett annat jobb går det inte alltid att packa och skicka din order omedelbart. Ber ödmjukast om förståelse för detta. Vi skickar alltid så snabbt det går, har du speciella önskemål eller frågor kring din leverans går det jättebra att kontakta oss så hjälper vi dig. 

När ordern överlämnats till Postnord tar postgången ca 1-4 arbetsdagar.

Är din leverans mycket sen utan att du blivit informerad om detta ber vi dig kontakta oss så vi kan hjälpa dig utreda ärendet. 

Alla paket levereras av Postnord vilket kund godkänner vid genomförd order.

Vid önskemål om extra försäkring på försändelsen eller garanterad leverans till ombud, välj fraktalternativ "försäkrad försändelse" i kassan. Detta rekommenderas varmt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt hela vägen - skulle något hända kan Postnord ersätta beloppet för ditt köp upp till 5000kr. 

Vid fel angiven adress eller om ordern går i retur debiteras du en administrationsavgift på 250kr + ny fraktavgift.

Skulle en försändelse försvinna eller skadas hjälper vi dig hantera ärendet samt sköter eventuell kontakt med fraktbolaget. 


PAKETERING & ANSVAR 

Norrskenets kristaller besiktigar alltid dina varor samt paketerar ditt köp mycket omsorgsfullt. Skulle din försändelse trots detta komma fram skadad bör du vara noggrann med att fota emballage och innehåll samt kontakta oss genast för vidare hjälp. 


PRISER

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, 

feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


ÅNGERRÄTT & RETUR

Vid köp av varor på webbplatsen samt vår Instagram har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt: 

Du måste meddela att du ångrar dig innan du skickar tillbaka produkten. 

Meddelandet ska antingen skickas via mail till [email protected] eller direktmeddelande till vår Instagram @norrskenetskristaller. I meddelandet ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Dröjer ditt svar via mail kan det ha hamnat i vår skräpkorg, testa då kontaktformuläret på hemsidan.

Du står för returfrakt och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning med spårbar frakt till rätt adress (adressuppgifter mottages då du kontaktar oss)

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkten till oss.

Återbetalning sker när vi mottagit och besiktigat den returnerade produkten. 

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid:

Specialtillverkad produkt som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här

REKLAMATION/KLAGOMÅL

I kristaller förekommer det naturlig sprickbildning vilket ej innebär att varan är defekt, mindre vacker eller kraftfull och är därför inte skäl för reklamation. Egenskaperna är inte heller vetenskapligt bevisade, vi tar inget ansvar för kristallernas faktiska funktion för varje individ. Vi utlovar ingen effekt, man tror på det man själv vill och vid eventuella sjukdomstillstånd bör man alltid söka professionell vård!

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning/bild av felet. Alternativt hör du av dig till oss på Instagram @norrskenetskristaller. Dröjer ditt svar via mail kan det ha hamnat i vår skräpkorg, testa då kontaktformuläret på hemsidan. 

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet, leverera en liknande produkt eller komma på en annan lösning som känns bra för båda parter återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Återbetalning sker utan onödiga dröjsmål när vi mottagit och besiktigat den felaktiga produkten. 

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 


ANSVARSBEGRÄNSNING (FORCE MAJEURE)

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


PRODUKTINFORMATION

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. 


ATT TÄNKA PÅ VID KÖP AV KRISTALLER & STENAR

Alla kristaller & stenar kommer från vår underbara natur & kan därför variera med färg, form & storlek. De kan därför se olika ut från vad du ser i bild. Naturliga sprickor kan också förekomma, det är en del av kristallen och dess naturlighet. De betyder inte att kristallen är sönder eller defekt. Din kristall kommer vara helt unik och perfekt för just dig! Alla kristaller & stenar handplockas med vördnad för dig. Vi vill även understryka att kristallernas metafysiska egenskaper ej är vetenskapligt bevisade. 


Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Norrskenets kristaller accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Norrskenets kristaller är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

edan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


Vilka uppgifter lagrar vi?


För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, swish, nets.


Fraktbolag


För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är Postnord.


Rätten till tillgång


Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Norrskenets kristaller är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag


VID VIDARE FRÅGOR ELLER FUNDERINGAR - VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA OSS!